Disclaimer

Acest blog (cel putin partea de "texte si povesti") nu este pentru mironosite caci limbajul folosit e unul slobod, limba romana fiind bogata in expresii colorate pe care le folosesc cu mult drag.
Daca nu puteti trece peste forma ca sa ajungeti la continut si daca delicatii dumneavoastra neuroni nu au mai venit in contact cu astfel de orori, abtineti-va de la a-l citi, nu e obligatoriu!
Multumesc :-)

joi, 31 octombrie 2013

De ce pre-owned?

O sa va spun o povestioara: pe la inceputul anilor '90, Valentino, Armani, Mariella Burani, Massimo Rebecchi veneau in Romania sa-si produca tricotajele. Se produceau nu mai mult de 100-150 de buc din fiecare model si culoare. Materialele erau de cea mai buna calitate, iar articolele respective ajungeau pe piata la preturi astromonice.
Tot cam in aceeasi vreme aparu si mirajul Chinei, fabrici imense, noi si luminoase, muncitori harnici care nu spuneau NU. Totusi, pe-afara era spoit gardu'si-nauntru leopardu'... ce leapsa si-au luat primii exploratori industriali ai Chinei... termene de livrare depasite, produse de calitate indoielnica, marile case de moda au avut de luptat ca sa repare daunele produse de asa minunata colaborare.
Intre timp chinezii au inteles care-i mersul, relatiile de business s-au reinnodat si iata-ne in zilele noastre cand comanda cea mai mica dintr-un model de bluza e de 15.000 de buc pe culoare dar ajunge deseori la 100.000. Preturile n-au scazut asa cum ne-am fi asteptat si-am ajuns sa ni se ceara in magazine 2-300 de euro pe-o hainuta cu care te vei intalni la fiecare colt de strada.
Culmea umilintei vestimentare e sa te intalnesti cu una imbracata la fel ca tine... o clona, un semn ca esti parte din gloata, ca porti uniforma dictata de casele de moda si copiata aprig. Fie ca porti originalul, fie ca porti copia identica rezultatul e acelasi: nu esti unica, nu iesi din anonimat.
Si-atunci care-i solutia?

Solutii-s doua, depinde cum si cat te tine punga. 
Prima e sa iesi din tara, sa faci shopping in magazine exclusiviste si sa cumperi numai din colectia sezonului in curs caci copiutelor le ia cateva luni pana apar. Asta inseamna ca nu vei purta nimic mai mult de un sezon, uita de reciclare. Pretul platit va fi unul exorbitant dar... obrazul subtire cu cheltuiala se tine.

A doua solutie e sa exploatezi faptul ca moda revine. Asta nu e un cliseu e realitatea, cand ai doua maini, doua picioare, un tors, un dos si-un gat le poti imbraca intr-un numar limitat de feluri... rareori apare un fel complet nou si cel mai adesea e determinat de descoperirea unui nou material care deschide alte posibilitati tehnice.

Talia in talie, si forma X s-au purtat in anii 50-60 si din nou in 80-90, la fel si pantalonii pan-la buric, largi la fund si pe crac si stramti jos.

sfarsitul anilor 50, inceputul anilor 60

crazy 80s

60s

80s
Talia sub buric si pantalonii evazati au fost flower-power prin '70 si s-au intors in mare voga la sfarsitul anilor 90, inceputul anilor '00s
anii 2000 - Ann Taylor

70s
.
Daca iei orice element, un guler, o maseta, un croi de crac de pantalon il vei regasi intr-o perioada din trecut. Moda de azi e moda de alaltaieri iar moda de ieri se numeste azi outdated, ea va fi din nou fashionable abia maine. Got my point? Cam 30 de ani trebuie sa te duci in urma ca sa dai de moda sezonului viitor. Ia incercati si vedeti ce iese... anul acesta ar trebui sa ne ducem pe la jumatatea anilor '85 ... hai sa vedem:
pantalonii-s pana-n talie, cureaua aia galbena innodata asa, umerii cazuti...

aia din centru e chiar scoasa din cutia anilor 80

umeri cazuti, pantaloni lejeri pe sold, talia in talie... Q.E.D.


Si-atunci care-i diferenta? Dac-as fi cinica as spune niciuna, totusi diferentele sunt date de imbinarile dintre elemente, de accesorii, de detalii. 
Nu vreau sa sune ca un citat din bunica da-i clar ca "nu se mai fac cum se faceau odata"... materialele-s mai de duzina, lucratura nu mai e atat de ingrijita si-si da pe fata arama lucrului "la norma" si ce-i mai rau... ne omoara globalizarea. Hainele tuturor brandurilor sunt made in China si lovite de uniformizare. 
Sa zicem ca se duce brandul X in China sa produca un model de bluza cu 3 volane pe piept (e doar un exemplu). Chinezu'o ia si-o industrializeaza, ii optimizeaza fluxul pe banda si scoate un pret de 3 lei pe bucata pentru manufacturare. 3 lei mana de lucru, 7 lei materialul(ca e matase), 2 lei transportul, total costuri de productie 12 lei, ajunge pe piata cu 150 (da'asta-i alta socoteala). 
Neica Nimeni amator de chilipiruri merge si el in China sa ia 3000 de bluze, chinezu'oportunist zice: uite ce model frumos cu 3 volane am, costa 4 lei la poarta fabricii, il vrei? Ajunge la tejghea identic cu primul model (cu culori cu tot) din poliester, la pretul de 40 lei.
Morala e ca-n 2 luni de productie copiata ne umple China de bluze cu trei volane pe piept de-ajungi sa-ti fie rusine s-o mai porti pe-a ta, iar daca te-ai respectat si-ai cumparat-o p-aia de 150... ai de ce sa-ti rozi unghiile.

Scormonitul prin sipetul bunicii personale (sau a altora) aduce beneficiul unicitatii si al calitatii, asta doar cu conditia ca bunica sa fi fost destul de fahionista incat sa nu poarte o haina prea mult timp si moliile sa nu le fi vamuit.
Conceptul nu se aplica la orice zdreanta din acril ci numai la hainele de buna calitate, din materiale pretioase. 
Stiati ca metoda de obtinere a casmirului prin tundere (la inceput casmirul se recolta numai in perioada de naparlire si numai prin pieptanare) e de data foarte recenta si ca aceasta metoda afecteaza grav calitatea materialului? 
Stiati ca toate hainele de blana din zilele noastre sunt din blana animalelor inmultite de generatii in crescatorii a caror blana e mai rara si mai subtire caci n-au avut nevoie sa se apere de frig in ultimii 10-15 ani?
Desigur ramane la latitudinea si bugetul fiecareia dintre noi daca vrea o haina neaparat noua chiar daca e banala sau accepta ideea  ca poti gasi comori prin dulapurile si lazile de zestre ale altora.

E drept ca daca nu-ti alegi corect vanzatorul poti avea amare dezamagiri dar asta-i valabil si la hainele noi. 
Pozele de calitate, la rezolutie mare, cu detalii si descrierea amanuntita va pot scuti de aceste neajunsuri.
Orice indoiala ati avea puteti cere detalii, toate "blogaresele"(m-a amuzat in draci expresia, multumesc draga mea A.) vor raspunde... e drept ca unele "fac pe proasta"si raspund evaziv lasandu-te cu nelamurirea dar un mail nu costa nimic si macar te lamuresti cu cine ai de-a-face.
Inca odata: vintage si pre-owned sau mai bine zis pre-loved inseamna haine de calitate, in stare atat de buna incat daca n-ai sti ce sunt le-ai lua drept noi, restul sunt zdrente.

Clientelor le urez spor la shopping si blogareselor spor la treaba.
Seara buna doamnelor :-)




Dictionar de tricotaje - cap.2, croieli

Dragele mele, ocupata cu deschiderea usilor garderobei mele catre voi, era cat pe ce sa uit ca v-am promis un al doilea articol despre tricotaje.

In tricotaje s-a pus tot atata fantezie cat si in moda in general, totusi in acest domeniu exista o serie de limitari tehnice care fac imposibil de realizat circa 30% dintre schitele designerilor.
Piata, concurenta si chinezii (!) pun limitari de ordin economic... e inutil sa faci o mandrete de pulover de casmir de 1 kil jumate pentru ca o sa iasa atat de scump incat o sa oftam toate la el dar n-o sa-l cumpere aproape nimeni. La fel de inutil e sa bagi 3 ore de manopera, pe o masina super-sofisticata, in tricotarea unei fete de pulover, iese minunat si nou si altfel dar nu-l vinzi ca e prea scump.
La intersectia dintre economie si design stau, care mai de-a stanga economiei sau de-a dreapta modei, tricotajele noastre dragi
Pretul acestora e dat de:
- calitatea materialului: un material natural e mai scump decat unul sintetic, un casmir fin e mai scump decat un casmir de duzina
- cantitatea de material: cu cat e mai mare si mai greu cu atat va costa mai mult
- tipul de tesatura: eh, aici e putin nuantat, cu cat mai scumpa si mai greu de gasit e masina care tricoteaza modelul respectiv cu atat pretul produsului final va fi mai mare. Cateva exemple: masinile de finetea 20 (care "fac"20 de ochiuri pe centimetru) sunt mai rare decat cele F.12 (12 ochiuri pe cm), masinile care fac intarsie si/sau dantele sunt mai scumpe decat cele care lucreaza "pe p parte"si tot asa...
- croiala - daca articolul respectiv e "croit din masina" adica are scazaturi ca la andrele atunci va fi mai scump decat un articol ale carui panouri sunt croite cu foarfeca si festonate la masina de cusut. Culmea croielii este asa-numitul "integrale" care nu are nici o cusatura fiind tricotat de la poale pana la guler dintr-o bucata (daca nu uit va pun diseara o poza).

Nah, dup-asa o lunga introducere haideti sa descalcim croielile astea... o sa vorbim numai despre pulovere ca altfel ne-ntindem cat enciclopedia.

S-o luam, zic, de sus in jos de la guler.
- decolteul poate fi: la baza gatului, in V, rotund, barcuta
barcuta - decolteul e croit putin spre deloc (maneca e raglan)

la baza gatului (maneca raglan)

decolteu rotund - descopera de la clavicula pan-la buric functie de fantezia designerului

decolteu in V - acelasi comentariu ca mai sus, corp cambrat

- gulerul, categorisit dupa inaltime si grosime: ingust, lupetto in picioare, lupetto dublu, inalt roll, inalt in picioare
guler inalt roll, corp lejer evazat

guler inalt in picioare (simplu) - umar clasic

lupetto dublu - cu fermoar in poza dar poate fi si fara sau chiar cardigan

lupetto in picioare


- umerii: clasic, cazut, a sella, raglan. Sella si raglan nu-s chiar umeri ci prelungiri ale manecii pana la guler.
maneca sella

raglan - asta din modal seamana rau de tot cu asta din casmir, pretul nu-l comentam

umar cazut, corp drept
- corpul puloverului poate fi: drept, cambrat, evazat, scatola aka "cutie" aka re-gaselnita sezonului. Gaselnita pentru ca s-au repezit toti designerii ca uliu-n gaini pe aceasta croiala si pe unde te-ntorci numa'd-astea vezi si "re" pentru ca s-au mai purtat cutiile si pe la sfarsitul anilor '80.
pulover scatola (cutie)
- mansetele si bata sunt in majoritatea cazurilor la fel dar nu-i o regula. Pentru sustinerea lor (ca sa nu se labarteze) se foloseste un fir subtire, aproape invizibil de Lycra, de asemenea tesaturile utilizate la mansete si bata sunt in general tesaturi elastice (1/1, 3/2). Latimea mansetelor si a batei e la bunul plac al designerului.

Nu consider postarea terminata, am omis o gramada de lucruri asa ca va avea multiple update-uri :-)
Seara faina sa aveti

Ordine si disciplina pe blog :-)

Dragele mele, imi cer scuze ca n-am reusit sa fac din prima un blog 100% confortabil si functional, dar omu' din greseli invata.
asa NU!


Am bagat se seama ca e destul de frustrant sa intri pe o categorie si sa gasesti toate cele rezervate asa ca din seara aceasta rezervatele nu mai au nicio alta eticheta (facusem deja asta cu cele din categoria "vandut"), le gasiti in coltul lor special amenajat :-P
eeee, asa DA!
Gratie reorganizarii, acum puteti cauta in voie, tot ce apare prin diverse categorii e disponibil... si sunt cateva lucrusoare minunate.
ENJOY :-)

Iarna - dusmanul modei sau prietena noastra cea mai buna?

Am avut mai deunazi o revelatie pe care vreau sa v-o impartasesc: desi n-ar parea la prima vedere, iarna e mult mai ofertanta din punct de vedere al modei decat sezonul cald.
De ce?
Pentru ca poti pune pe tine mai multe haine si accesorii.
Vara trebuie sa te limitezi la minimum de acoperire decenta caci altfel ti-e cald si degeaba esti imbracata dupa ultima moda daca transpiri ca un salahor.

Vara ai: o piesa sus, una de la brau in jos si ceva sandale in picioare, cercei, un colier, vreo doua bratari si-i cam gata.

Iarna... eheeee...
In partea de sus poti combina o camasa cu pulover in V, o maleta pe sub cardigan sau sacou, sau chiar o suprapunere de 3: camasa, vesta, sacou... mai pui o esarfa si-ai zice ca-i gata dar nu-i... o haina de blana, o geaca matlasata sau o haina de piele mai groasa si-o pereche de manusi statement intregesc lucrarea.

De la brau in jos, alta mare poveste: o fusta scurta cu colanti sau una lunga de sub care abia rasare botul cizmei, pantaloni cat cuprinde fantezia... Cizme, ghete, lungi, scurte, crete, netede, simple sau ornamentate, fara frica poti sa rasfrangi niste jambiere colorate peste ele...

Am uitat de caciuli, poate pentru ca nu prea port, da-mi plac la nebunie... de blana, tricotate, palarii indraznete toate-si gasesc locul in garderoba de iarna.
Evitati infofolitul utilitarist cu efect "Baba Dochia cu 7 cojoace", trei acriluri suprapuse nu tin de cald cat un casmir direct pe piele, o geaca matlasata precum plapuma nu tine cat o haina de blana iar adevaratele UGG-uri se poarta fara sosete (disclaimer: nu incercati figura cu fake-uri, o sa va alegeti cu degeraturi).

Ce se schimba fata de anul trecut:
- talia se muta in talie (adica punctul cel mai ingust al torsului, la un lat de palma sub coaste)

- pe betelia din talie reapar pensele, ceea ce inseamna un profil lejer pe solduri si coapse
- cuvintele de ordine sunt "tartan" aka carouri scotiene si blana (daca e naturala cu atat mai bine)




- unde se vede cel mai bine ca suntem in an de tranzitie e la incaltari: platforme, tocuri cui, tocuri groase, bot ascutit sau rotunjit - toate sunt ok anul acesta, om vedea ce se alege anul viitor... eu as paria pe varf ascutit (nu exagerat) si toc cui. Fac o paranteza: ori c-o fi de la saracie, ori c-o fi naravul capatat in 45 de ani de magazine comuniste monocrome, romancele au obiceiul de a-si cumpara incaltari negre si maro. Deja alb, bej, rosu sunt "indrazneli" nemaivazute si daca vrei sa se uite lumea ca la urs incearca o cizma verde sau un bocanc orange. De ce? Incaltarile mi se par suportul ideal pentru fantezie, poti sa te imbraci in negru ca o vaduva dar daca ai o cizma spectaculoasa te-ai scos. Exclud de aici articolele de 2 lei din vinilin ordinar, care put de cand sunt noi si-ti "parfumeaza" existenta cu miros de prenadez si cauciuc desi mai mult d'astea am vazut in culori vii. Investiti dragele mele in pantofi de calitate dar si in trend, feriti-va de cele doua extreme: pantofii buni, foarte comozi, de mamaie si pantofii foarte tipatori, prost croiti si incomozi, de centurista.
grandma's shoes, ma abtin sa dau celalalt exemplu :-)

- reapar padded shoulders - pernutele pentru umeri, dar sunt inca discrete - astept cu interes reintoarcerea exagerarilor din anii '90

- cantitatea de material folosita pentru orice: in general hainele par oversized, largi, lungi sau ambele - atentie insa la materiale - daca nu sunt flexibile si nu "cad frumos" te fac sa arati cat capita de fan.
 - piele, piele, piele - nu a noastra dezvelita cu decolteuri pana la buric ci a bietelor animale belite intru confortul nostru (si eu port piele naturala dar realitatea tot aia ramane, n-are rost sa ne ascundem dupa deget):

- imprimeuri indraznete, animal print si abstract,fara frica de culori:


- boyfriend look cu country chic... aspectul androgin de adolescenta inca nedecisa din punct de vedere hormonal, cine poate... sa-i fie de bine, insa daca ai peste 50 de kile (alea adevarate, nu alea cu care te lauzi prietenelor) abtine-te, o sa arati a "tanti":
- posetele sunt in general din piele rigida, tridimensionale, arhitecturale, parca sculptate si in general se poarta in mana, nu pe umar:


Cam atat deocamdata... daca-mi mai aduc aminte ceva, revin si editez postarea.
p.s. postarea va sta aici doar azi, dupa care se muta la locul ei, in luna octombrie.

Dictionar de tricotaje - cap.1, tesaturi

E destul de greu să cumperi articole tricotate de pe internet pentru că aparatul de fotografiat rareori redă pufoșenia, fluiditatea si croiul iar dimensiunile sunt destul de aproximative având în vedere ca tricotul ”se mișcă”.
O să încerc așadar să vă pun la dispoziție câteva unelte care să vă ajute.
S-o luăm încetișor cu structura tricotului, pentru cine-a ținut andrele în mână va fi mai ușor deși o să vă povestesc numai despre ”țesăturile” industriale cele mai răspândite căci ele sunt sute.
Cel mai simplu tricot este cel ”pe o parte”, fața tricotului e diferită de dos și arată așa:
față tricot pe o parte

dos tricot pe o parte
Majoritatea tricotajelor sunt pe o parte din rațiuni comerciale: sunt simplu de realizat, intră material mai puțin decât la alte structuri, ”cade” frumos, e flexibil. Singurul dezavantaj este că se torsionează (vă mai amintiți ce vă spuneam despre cusătura dreaptă care vine pe burtă, în timp ce stânga o ia spre spate?) dacă firul e prea răsucit.
De asemenea, tricotul pe pe o parte se răsucește ajungând să-și expuna dosul, această caracteristică e folosită pentru finisaje, ca în exemplul de mai jos:
Guler ”pe o parte” - se răsucește natural



La fel de răspândite sunt ”țesăturile” elastice, sunt folosite adesea la manșete, gulere și bată dar și în corpul bluzei mai ales la cardigane (fără ca asta să fie o regulă strictă). Cum zice și numele, au tendința să se strângă ca un elastic, sunt stabile dimensional iar bluzele tricotate integral în punct elastic sunt  mai groase și mai grele (mai mult material = preț mai mare) decât suratele pe o parte.
punct englezesc, folosit la jachete și pulovere bărbătești (mai rar de damă)

elastic 1/1, manșete, gulere, bată, niciodată corpul bluzei

Elastic 2/2, manșete, bată, guler, uneori corpul bluzei - cu jocuri geometrice și/sau scăzături spectaculoase

o trecere din elastic 2/2 în 4/4 - in poză se vede cât de tare se ”închide” tricotul

o bluză în punct elastic se mulează în mod natural
un detaliu al bluzei de mai sus

Punctele ”stofă” dau țesături stabile ca dimensiune, ceva mai rigide decât celelalte, cel mai cunoscut este ”bobul de orez” dar mai sunt și altele.
bob de orez
Infinită e lista dantelelor obținute cu ajutorul masinilor de tricotat și n-am să m-apuc să vi le explic căci nu ne-apucăm de tricotat, totuși aș vrea să rețineți că pentru a tricota dantela e nevoie de o lejeritate a ochiului de tricot (astfel încât el să poată fi alungit, torsionat, mutat etc) motiv pentru care tricotajele dantelate țin rareori de cald... da-s frumoase :-)

Independent de ”punctul” lucrăturii, tricotajele trebuie să fie ”prietenoase” moi, calde, pufoase, și să cadă frumos în falduri, altminteri ori au fost opărite și s-au împâslit, ori au fost tricotate prost. În extrema cealaltă se află ”plasele de pescuit”, bluze transparente, fără ținută, care fac coate, fund și pliseuri la încheieturi.

Pe măsură ce scriu îmi dau seama cât e de greu să pui reguli fără să te contrazici, spun asta pentru că:
-unele tricotaje sunt împâslite de către fabricant pentru a crea un efect de fetru și a putea croi bucățile fără teama că se vor deșira
cardigan din tricot împâslit, cu franjuri

- unele tricotaje sunt în mod voit lăsate mai moi, cu ochiurile mai mari ca să permită croieli sofisticate cu falduri și volane sau efecte de transparență:
de efect: alternanță de tricot rar și des, manșete dantelate


În evaluarea calității tricotajelor e foarte important să folosiți bunul simț și bunul gust, dacă pare ciudat (în sensul rău al cuvântului) atunci așa și e. 
Dacă o bluză îți cauzează mâncărimi (excludem aici alergiile confirmate, cu manifestări clinice) atunci nu e din cauză că ești sensibilă ci e materialul prost. 
Dacă transpiri excesiv, nu e bluza prea groasă ci poliesterul (sau acrilicul) prea mult .
Dacă... dacă... dacă...
Dacă vrei să nu dai greș: cașmir, lână merinos extrafină, alpaca, lambswool, angora - în această ordine :-)

Dacă iți plac lucrurile de calitate, luxoase dar n-ai spart banca recent, orientează-te către articole cu croi clasic - oricum costă indecent de mult însă vei putea să le porți mai multe sezoane și se vor amortiza. Ca să nu-ți fie ținutele plicticoase (căci oricât ar fi de fin cașmirul și de diafană atingerea lui, dacă arăți ca bunica n-ai făcut nicio treabă) accesorizează-le din plin: eșarfe, coliere, ciorapi cu imprimeuri trăznite (nu toate deodată) scot din anonimat orice helancă.

Capitolul 2 din dicționarul de tricotaje va fi despre croieli, cum se numesc, cum se măsoară și cui se potrivesc dar habar n-am când o să am timp să-l scriu :-)
Seară faină  vă urez.




Anii '20



Plecand de la premiza ca moda nu-i matematica si tendintele trec dintr-o decada in alta fara sa tina cont de faptul ca-mi creeaza mie confuzii, iaca ma apuc de marea tevatura a descrierii epocilor in moda.
Fiecare decada o sa aiba fotografii si desene ilustrative dar si cateva capitole importante:
-         -O leaca de istorie ca sa ne-asezam in context
-          -Ce e absolut nou si nu s-a mai vazut inainte
-          -Ce ramane din perioada precedenta si nu se da dus
-          -Ce revine din urma (“urma” asta inseamna 20-30 de ani)
-          -Ce se exclude din decada respectiva
-          -Cum se imbraca tineretul
-          -Cum se imbraca « gospodinele »
-          -Care-s diferentele fashionistice dintre plebe si high-class
-          -Machiaj, unghii, coafuri
-          -Accesorii (palarii, manusi, bijoux)
-          -Posete
-          -Incaltari
Sincer, nu vreau sa ma gandesc cand o sa termin dar, cum zicea Confucius o calatorie de o mie de kilometri incepe cu un singur pas... iata-l.
Anii ‘20